“Ταχύτητα” ή “νεκρά” στο κιβώτιο με το αυτοκίνητο παρκαρισμένο;

Πολλές φορές μπορεί να έχουμε μπει στο δίλημμα αν πρέπει, όταν σταθμεύουμε/παρκάρουμε το αυτοκίνητό μας να αφήσουμε στο κιβώτιο ταχυτήτων σχέση/ταχύτητα. Σε αυτή την ερώτηση δεν υπάρχει σωστό ή λάθος. Δεν υπάρχει κάτι που πρέπει να κάνεις ή να μην κάνεις, για λόγους προστασίας ή φθοράς του αυτοκινήτου.

Προσπαθώντας λοιπόν να απαντήσω θα σας πω τι κάνω εγώ και οι περισσότεροι οδηγοί που γνωρίζω με αυτοκίνητα που διαθέτουν χειροκίνητο κιβώτιο, αλλά και τι μου έχουν πει μηχανικοί αυτοκινήτων κατά καιρούς, στην σχετική μου ερώτηση. Αυτό λοιπόν που κάνω εγώ με το αυτοκίνητό μου ή τα αυτοκίνητα δοκιμής, είναι να αφήνω πάντοτε σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων. Ειδικά όταν το αυτοκίνητο είναι σε δρόμο με έντονη κλίση, θα έλεγα πως είναι μία ακόμη δικλείδα ασφαλείας, για να μην φύγει το αυτοκίνητο από την θέση του. Έτσι αν η μούρη του αυτοκινήτου κοιτάζει σε κατηφόρα αφήνω την όπισθεν στο κιβώτιο ταχυτήτων και αν κοιτάζει την ανηφόρα, βάζω πρώτη. Σιγουρεύω με αυτό τον τρόπο πως το αυτοκίνητο θα παραμείνει ακίνητο. Επίσης καλό είναι να στρίβετε και τους τροχούς προς το πεζοδρόμιο αν κοιτάζει η μούρη την κατηφόρα ή προς το δρόμο αν κοιτάζει την ανηφόρα (λίγο ώστε να μην εξέχουν πολύ από το αμάξωμα).

Το ίδιο μου έχουν πει και οι μηχανικοί. Όλοι όσοι έχω ρωτήσει. “Να βάζεις ταχύτητα στο κιβώτιο, μην το αφήνεις χύμα” λένε. Όμως υπήρχαν και κάποιοι που διατύπωσαν τις ενστάσεις τους. Ποιες ήταν αυτές; Η πρώτη είναι πως σε περίπτωση που κάποιο άλλο αυτοκίνητο συγκρουστεί με το δικό μας παρκαρισμένο αυτοκίνητο η ζημιά θα είναι μεγαλύτερη, καθώς το δικό μας αυτοκίνητο θα προβάλει μεγαλύτερη αντίσταση κατά την σύγκρουση, από ότι αν δεν είχε σχέση στο κιβώτιο (με τραβηγμένο πάντα το χειρόφρενο). Συν πως τα γρανάζια του κιβωτίου ενδεχομένως να ταλαιπωρηθούν από την πίεση που θα δεχθούν. Το σενάριο είναι πιθανό, αλλά αν θέλετε την γνώμη μου υπερβολικό. Εξάλλου αν πέσει διερχόμενο αυτοκίνητο πάνω στο δικό μας με τόση ταχύτητα που θα είναι ικανή να το μετακινήσει… μάλλον η ζημιά θα είναι μεγάλη έτσι και αλλιώς.

Η δεύτερη ένσταση έχει να κάνει με το γεγονός πως αν αφήνουμε σχέση στο κιβώτιο του σταθμευμένου αυτοκινήτου είναι πιθανό να ξεχαστούμε και όταν γυρίσουμε τον διακόπτη της μίζας για να εκκινήσουμε το μοτέρ, το αυτοκίνητο να μετακινηθεί και να συγκρουστεί με το εμπρός ή πίσω όχημα, αν υπάρχει. Και αυτό το ενδεχόμενο είναι μια πραγματικότητα, αλλά αφορά κυρίως τα παλαιότερα αυτοκίνητα, στα οποία καλό είναι να συνηθίσουμε να πατάμε συμπλέκτη όταν εκκινούμε το μοτέρ, για να αποφύγουμε τέτοιες καταστάσεις. Από την άλλη, τα νέα αυτοκίνητα πλέον για να εκκινήσουν πρέπει να πατήσεις συμπλέκτη ή και φρένο σε κάποια μοντέλα, αλλιώς το μοτέρ δεν “παίρνει μπροστά”.

Σε κάθε περίπτωση και χωρίς να λαμβάνουμε άλλα σενάρια υπόψιν μας, το χειρόφρενο είναι απαραίτητο προφανώς, ενώ η επιλογή σχέσης στο κιβώτιο ταχυτήτων του σταθμευμένου αυτοκινήτου επιβάλλεται αν θέλουμε να είμαστε σίγουροι πως δεν θα κυλήσει σε έναν δρόμο με έντονη κλίση.