Μετά τα αεροπλάνα, το «μαύρο κουτί» μπαίνει υποχρεωτικά σε όλα τα οχήματα που κυκλοφορούν στην Ευρώπη. Τι είναι όμως αυτή η συσκευή και πώς λειτουργεί;
Η Ευρωπαϊκή Ένωση επιχειρεί να αναβαθμίσει περαιτέρω την οδική ασφάλεια, εισάγοντας στον βασικό εξοπλισμό όλων των οχημάτων το «μαύρο κουτί», μια συσκευή καταγραφής δεδομένων που συναντάται στα αεροπλάνα και το Intelligent Speed Adaptation (ISA), ο ρόλος του οποίου είναι να βοηθάει τον οδηγό να κινείται εντός του εκάστοτε ορίου ταχύτητας.
Τα παραπάνω προκύπτουν από έναν Ευρωπαϊκό Κανονισμό – General Safety Regulation (EU) 2019/2144 – που πρέπει να τηρούν απαρεγκλίτως όλοι οι κατασκευαστές οχημάτων. Χωρίς το «μαύρο κουτί», το οποίο επισήμως ονομάζεται Electronic Data Recorder (EDR) και το σύστημα ISA, κανένα όχημα δεν θα μπορεί να λάβει έγκριση τύπου και να πωλείται στις αγορές της Ευρώπης.
Πώς λειτουργεί το μαύρο κουτί EDR;
Πρόκειται ουσιαστικά για μια συσκευή καταγραφής που στόχο έχει να δίνει απαντήσεις στις συνθήκες που επικράτησαν λίγο πριν από το ατύχημα, καθώς και κάποια δεδομένα των συνθηκών οδήγησης του αυτοκινήτου, ώστε να δοθεί μια πιο σαφής εικόνα για την υπαιτιότητα των εμπλεκομένων οδηγών σε ένα ατύχημα.
Το Electronic Data Recorder είναι ίδιο με αυτό των αεροπλάνων, αλλά λειτουργεί κάπως διαφορετικά προκειμένου να διαφυλάξει τα προσωπικά δεδομένων των οδηγών. Καταγράφει μόνο την δυναμική κατάσταση του οχήματος πριν από τη σύγκρουση και σε καμία περίπτωση δεν καταγράφει ήχο ή βίντεο. Η καταγραφή θα έχει να κάνει για κάποια ελάχιστα δευτερόλεπτα, ενώ μετά τη σύγκρουση θα ενεργοποιείται ένα αυτόματο σύστημα ειδοποίησης σύγκρουσης (ACN).
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, οι πληροφορίες θα είναι εμπιστευτικές και θα εξασφαλίζεται η ανωνυμία τους. Μάλιστα δεν θα περιέχουν κανένα στοιχείο αναγνώρισης του αυτοκινήτου, του ιδιοκτήτη ή του οδηγού του. Θα μπορούν όμως να χρησιμοποιηθούν από τις δικαστικές αρχές σε περίπτωση ατυχήματος, προκειμένου να βγουν σωστές αποφάσεις για την υπαιτιότητα ενός οδηγού.
Τι θα καταγράφει το μαύρο κουτί
Το «μαύρο κουτί» θα καταγράφει από την ταχύτητα του αυτοκινήτου και το φρενάρισμα έως και την ακριβή θέση του οχήματος. Για τα τελευταία 30 δευτερόλεπτα πριν από μια πρόσκρουση, η συσκευή θα έχει καταγράψει όλα τα δεδομένα στη μνήμη της, συμπεριλαμβανομένων της χρήσης ζώνης ασφαλείας από τον οδηγό, τις στροφές του κινητήρα, τη δύναμη που ασκήθηκε κατά τη σύγκρουση, τις καιρικές συνθήκες και τις συντεταγμένες GPS.
H συσκευή θα είναι τοποθετημένη σε ειδικό σημείο κάθε οχήματος (επιβατικά αυτοκίνητα, λεωφορεία, φορτηγά) και απόλυτα προστατευμένη ώστε να μην επηρεάζεται από οτιδήποτε, ακόμη και από βίαιη πρόσκρουση.