Εμπρός ή πίσω το καινούργιο ζευγάρι λάστιχα;

Εσύ αλλάζεις 2 ή 4 ελαστικά; Αν είσαι από αυτούς που τα αλλάζουν ανα ζευγάρι, τότε που βάζεις τα καινούργια, μπροστά ή πίσω;

Είσαι από αυτούς που αλλάζουν την τετράδα λάστιχα; Ή αλλάζεις τα εμπρός που τρώγονται πρώτα και έτσι αγοράζεις μόνο ένα ζευγάρι τη φορά; Κι αν είναι έτσι, που βάζεις τα καινούργια; Εμπρός ή πίσω;

Πολλοί θα σπεύσουν να πουν πως τα λάστιχα πρέπει να αλλάζουν τέσσερα μαζί. Πέντε θα πουν κάποιοι βάζοντας και τη ρεζέρβα στο παιχνίδι. Και όλα αυτά είναι σωστά. Αν όμως δεν στο επιτρέπει η τσέπη σου, τότε η αλλαγή ανά ζευγάρι ακούγεται καλύτερα, από το να βγάλεις άλλη μια σεζόν με τα φθαρμένα λάστιχα που έχεις πάνω στο αμάξι.

Αυτό που συμβαίνει είναι ότι τα εμπρός λάστιχα που μεταδίδουν την κίνηση και στρίβουν, αφήνουν περισσότερη γόμμα στο δρόμο και έτσι φθείρονται πιο γρήγορα από τα πίσω που γενικά ακολουθούν και πιέζονται μόνο σε γρήγορες στροφές. Μιλάμε πάντα για την πλειοψηφία των αυτοκινήτων που είναι προσθιοκίνητα.

Αυτό σημαίνει πως αν αλλάξεις και τα πίσω όταν αλλάξεις τα εμπρός, πιθανώς να πετάς λάστιχα με πολύ «ψωμί» πάνω τους. Ιδανικά θα ήθελες να κρατήσεις τα πίσω και να αγοράσεις μόνο ένα νέο ζευγάρι. Οπότε έχεις το εξής δίλημμα:  Που θα βάλεις τα καινούργια; Εμπρός ή πίσω;

Σε πρώτη ανάγνωση, και η κλασσική συμβουλή είναι τα νέα, φρέσκα λάστιχα να μπουν εμπρός. Στο κάτω κάτω είναι ο άξονας που κάνει όλη τη δουλειά και άρα θες την καλύτερη δυνατή πρόσφυση. Με τα φρέσκα λάστιχα εμπρός μειώνεις την περίπτωση γλιστρήματος του εμπρός άξονα, της υποστροφής δηλαδή όπου εσύ στρίβεις το τιμόνι και το αμάξι πάει ευθεία, όπως όταν έχει πάγο.

Όμως η υποστροφή διορθώνεται εύκολα. Αν το αμάξι βγάλει μούτρα, αφήνεις το γκάζι και τα μαζεύει. Και αυτή η αντίδραση είναι η πιο απλή και πιο αναμενόμενη. Ακόμη και ο πιο άπειρος οδηγός, όταν δει κάτι να πηγαίνει στραβά (ή ίσια ενώ θέλει να στρίψει σε αυτή την περίπτωση) αφήνει το γκάζι.
Αν όμως τα φρέσκα λάστιχα πάνε εμπρός, τότε τα πίσω υστερούν σε πρόσφυση. Οπότε το πρόβλημα αντιστρέφεται. Η πιθανότερη συμπεριφορά δεν είναι το αμάξι να βγάλει μούτρα, αλλά να βάλει τη μούρη στη στροφή και να αφήσει την ουρά να γυρίσει. Η υπερστροφή θέλει ανάποδο τιμόνι και γκάζι για να διορθωθεί. Κάτι που ακόμη και έμπειροι οδηγοί θα βρουν δύσκολο να κάνουν, πόσο μάλλον οι άπειροι.

Αυτός είναι και ο λόγος που κάποιοι προτείνουν τα νέα λάστιχα να μπαίνουν στον πίσω άξονα ώστε αν γλιστρήσει κάτι , να είναι το εμπρός μέρος που διορθώνεται απλά και μόνο αφήνοντας αντανακλαστικά το γκάζι. Στο κάτω κάτω, τα παλιά δεν θα είναι τόσο φθαρμένα για να μην έχει πρόσφυση ο εμπρός άξονας, ενώ ο πίσω, που είναι και ελαφρύτερος, κινδυνεύει παραπάνω.


Τι θα έλεγες για ΚΤΕΟ κάθε χρόνο;

Τι είναι το ΚΤΕΟ για εσάς; Βραχνάς ή εργαλείο για την σωστή λειτουργία του αυτοκινήτου σας;

Τι θα λέγατε αν ο έλεγχος ΚΤΕΟ γινόταν ετήσιος; Θα γκρινιάζατε για ακόμη μία αύξηση στο κόστος χρήσης του αυτοκινήτου; Ή θα το θεωρούσατε θετική εξέλιξη αφού θα είχατε την ευκαιρία κάθε χρόνο να ελέγχετε την κατάσταση του αυτοκινήτου σας;

Το ΚΤΕΟ είναι η μοναδική ευκαιρία ακόμη και ο πιο ασυνείδητος οδηγός να διατηρήσει το αυτοκίνητό του σε μια κατάσταση που δεν το κάνει επικίνδυνο για τον ίδιο, τους γύρω του και το περιβάλλον. Μήπως όμως τα 2 χρόνια είναι πολλά ανάμεσα σε ελέγχους;

Δεδομένου ότι τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα είναι πολύ παλιά, και κάνουν πολλά χιλιόμετρα κάθε χρόνο, πολλά μπορούν να αλλάξουν από τον έναν έλεγχο στον επόμενο. Υπάρχουν λοιπόν φωνές που θέλουν το ΚΤΕΟ ετήσιο, όπως γίνεται και στο εξωτερικό, και μάλιστα συνυφασμένο με τα τέλη κυκλοφορίας και την ασφάλιση.

Το θέμα όμως είναι ότι το ΚΤΕΟ έχει ένα κόστος. Δεν είναι μεγάλο, είναι όμως ακόμη ένα έξοδο που επιβαρύνει τον οδηγό, και έτσι δημιουργεί αντιδράσεις. Αυτό όμως εξαρτάται από το πως βλέπει ο καθένας τον έλεγχο ΚΤΕΟ.

Για κάποιους είναι απλά χαράτσι και δεν σημαίνει τίποτε ουσιαστικό. Η κακή φήμη του ελέγχου ΚΤΕΟ εξαφανίζεται αφού πλέον οι συναλλαγές κάτω από το τραπέζι και το «πέρασμα» σαράβαλων, είναι πολύ δύσκολα. Παρόλα αυτά, αρκετοί δεν βλέπουν τίποτε ουσιαστικό, δεν βλέπουν να γίνεται έλεγχος, και απλά το βλέπουν ως «κέρασμα» στα κέντρα ελέγχου.

Σε άλλες χώρες το ΚΤΕΟ είναι ο βασικός μηχανισμός που διατηρεί τα αυτοκίνητα σε καλή κατάσταση. Δεν περιμένεις να δημιουργηθεί το πρόβλημα πριν το φτιάξεις, αλλά κατά τον έλεγχο, εφόσον κάποιο σύστημα βρεθεί κάτω από τα όριά του, επιβάλλεται η επισκευή του, αλλιώς το αυτοκίνητο κόβεται. Και αν κοπεί, απλά δεν κυκλοφορεί.

Αυτή τη λογική θα ήταν ιδανική για την Ελλάδα, ώστε τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν να είναι στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Όμως το διάστημα των δύο ετών μεταξύ ελέγχων επιτρέπει δικαιολογίες, υπεκφυγές, και συχνά αφήνει αυτοκίνητα παντελώς ακατάλληλα στους δρόμους, εκθέτοντας όλους μας σε κινδύνους. Λάστιχα, φρένα, αναρτήσεις απαιτούν τακτικό και σοβαρό έλεγχο.

Πηγή: https://www.autotriti.gr/data/news/preview_news/Ti-tha-eleges-gia-KTEO-kathe-xrono_177731.asp


Δίπλωμα οδήγησης: Οι αλλαγές για τους ηλικιωμένους οδηγούς

Αλλαγές φέρνει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας στα διπλώματα οδήγησης των οδηγών άνω των 74 ετών, οι οποίοι για να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους θα πρέπει να αποδείξουν ότι γνωρίζουν να οδηγούν, να παρκάρουν, αλλά και ότι έχουν τα αντανακλαστικά για σωστή πορεία.

Το υπουργείο Μεταφορών με εγκύκλιο του προς τις αρμόδιες διευθύνσεις και υπηρεσίες βάζει «φρένο» στους ηλικιωμένους που κυκλοφορούν στους δρόμους και έχουν… χάσει τα αντανακλαστικά τους αυξάνοντας τις πιθανότητες πρόκλησης ατυχήματος.

Ειδικότερα, σύμφωνα με απόφαση του υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, οι ηλικιωμένοι οδηγοί θα πρέπει να δώσουν ξανά εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης μόλις συμπληρώσουν το 74ο έτος της ηλικίας τους και μάλιστα να επαναλαμβάνουν την διαδικασία κάθε τρία χρόνια, εκτός από τις ιατρικές βεβαιώσεις που θα προσκομίζουν. Όσοι είναι πάνω από 80 ετών θα πρέπει να δίνουν εξετάσεις για δίπλωμα κάθε δύο χρόνια.

Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών οι ηλικιωμένοι θα κάνουν έναν κύκλο βασικής οδήγησης και δεν θα δίνουν όλο το πρόγραμμα των εξετάσεων (σήματα οδήγησης). Ανανέωση διπλώματος υποχρεούνται και οι οδηγοί άλλων χωρών που ζουν και κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.

Επίσης, όσοι απορρίπτονται σε θεωρητικές εξετάσεις πάνω από τέσσερις φορές έχουν δικαίωμα επανεξέτασης µε την παρέλευση δεκατεσσάρων ημερών.

Όπως δήλωσε, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών Θάνος Βούρδας, το υπουργείο εξειδικεύοντας τις αλλαγές που έγιναν στον ΚΟΚ με τον πρόσφατο νόμο 4530/18, προχώρησε στον καθορισμό της διαδικασίας για την επανεξέταση της ικανότητας οδήγησης των πολιτών άνω των 74 ετών. «Στόχος μας είναι να λαμβάνεται κάθε αναγκαίο μέτρο που εγγυάται μεγαλύτερη οδική ασφάλεια αλλά και προστασία των οδηγών» τόνισε και πρόσθεσε πως οι διαδικασίες που προβλέπονται εισάγουν και την πρακτική άσκηση, εκτός από τις ιατρικές εξετάσεις που υπήρχαν μέχρι σήμερα, προκειμένου να είναι έμπρακτη η απόδειξη της ικανότητας. «Η εξασφάλιση της Οδικής Ασφάλειας είναι ευθύνη όλων μας και η λήψη δοκιμασμένων αποτελεσματικών πρακτικών και μέτρων είναι απαραίτητη» επισήμανε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών.

«Είμαστε υπέρ της επιμόρφωσης των ηλικιωμένων οδηγών, είναι αναγκαία η κατάρτιση και γι αυτή την ηλικία αλλά πιστεύουμε ότι ο τρόπος αυτός δεν βοηθάει» σχολίασε από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Οδηγών Θανάσης Καλύβας σημειώνοντας πως θα έπρεπε να υπάρξει και κάποιου είδους εκπαίδευση, σεμινάρια σε βασικά θέματα οδήγησης (πχ βασικά σήματα που έχουν ξεχάσει ή δεν τα γνωρίζουν).

Επίσης, ο κ. Καλύβας εξέφρασε επιφυλάξεις για τον τρόπο εξέτασης θέτοντας θέμα ασφάλειας αφού οι εξετάσεις θα γίνονται χωρίς την παρουσία εκπαιδευτή και με όχημα του ηλικιωμένου ή κάποιου άλλου ιδιοκτήτη. «Είναι βασικά ζητήματα που νομίζω ότι πρέπει να απασχολήσουν σοβαρά τους αρμόδιους» ανέφερε.

Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου Μεταφορών προβλέπεται:

Κάτοχος άδειας οδήγησης οποιασδήποτε κατηγορίας που την ανανεώνει μετά τη συμπλήρωση της ηλικίας των 74 ετών, στην αίτηση-υπεύθυνη δήλωση συμπληρώνει την/τις κατηγορία/ες που επιθυμεί να ανανεώσει και υποβάλλει:

α) Μία πρόσφατη φωτογραφία τύπου διαβατηρίου, για κάθε ΔΕΕ που εκδίδεται προκειμένου να συμμετάσχει σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς για την αντίστοιχη κατηγορία που επιθυμεί να ανανεώσει.

Για κάθε κατηγορία που ο ενδιαφερόμενος θα εξεταστεί εκδίδεται και αντίστοιχο ΔΕΕ.

β) Αποδεικτικό, για την καταβολή του προβλεπόμενου ποσού για κάθε προγραμματισμό δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς οδηγού κάθε κατηγορίας που επιθυμεί να ανανεώσει.

Μετά την έκδοση του ΔΕΕ η αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών προγραμματίζει τη δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς του ενδιαφερομένου κατ’ αναλογία της παραγράφου 3 του άρθρου 24.

Ο ενδιαφερόμενος σύμφωνα µε τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 3 του π.δ.51/2012, υποχρεούται και σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς.

Η παραπάνω διαδικασία διενεργείται µε οποιοδήποτε όχημα της αντίστοιχης κατηγορίας που επιθυμεί να ανανεώσει ο ενδιαφερόμενος, το οποίο πληροί τα κριτήρια των διατάξεων του άρθρου 3 του π.δ.51/2012.

Για το όχημα αυτό πρέπει να διατίθενται όλα τα έγγραφα για τη νόμιμη κυκλοφορία του (Άδεια κυκλοφορίας, Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου, Κάρτα Καυσαερίων, Ασφαλιστήριο Συμβόλαιο ή ειδικό σήμα ασφάλισης, Απόδειξη πληρωμής τελών κυκλοφορίας).

Η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς πραγματοποιείται χωρίς την παρουσία εκπαιδευτή υποψηφίων οδηγών. Σε περίπτωση που το όχημα που χρησιμοποιείται στη δοκιμασία δεν ανήκει στον ενδιαφερόμενο, απαιτείται παραχώρηση του οχήματος από τον ιδιοκτήτη του στον ενδιαφερόμενο µε υπεύθυνη δήλωση.

Ο ενδιαφερόμενος που είναι κάτοχος άδειας οδήγησης πάνω από µία από τις κατηγορίες ΑΜ ή Α1 ή Α2 ή Α, διενεργεί τη δοκιμασία στη μεγαλύτερη που επιθυμεί, καλύπτοντας και τις μικρότερες που έχει στην κατοχή του σύμφωνα µε το άρθρο 4 (Κλιμάκωση και ισοδυναμία μεταξύ κατηγοριών αδειών οδήγησης) του π.δ.51/2012.

Σε κάθε περίπτωση ο ενδιαφερόμενος έχει τη δυνατότητα, εφόσον το επιθυμεί, να εξεταστεί σε μικρότερη κατηγορία δικύκλου που δεν κατέχει αλλά μπορεί να οδηγήσει σύμφωνα µε τις διατάξεις περί ισοδυναμίας μεταξύ κατηγοριών αδειών οδήγησης. Η καθοδήγηση του οδηγού στη δοκιμασία γίνεται µε ασύρματη επικοινωνία. Το δίκυκλο ακολουθείται από όχημα κατηγορίας Β, εφόσον διατίθενται όλα τα έγγραφα για τη νόμιμη κυκλοφορία του (όπως, Άδεια κυκλοφορίας, Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου, Κάρτα Καυσαερίων, Ασφαλιστήριο Συμβόλαιο ή ειδικό σήμα ασφάλισης, Τέλη κυκλοφορίας), στο οποίο επιβαίνει η εξεταστική επιτροπή.

Σε περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος είναι κάτοχος άδειας οδήγησης περισσοτέρων της μίας κατηγοριών, τότε οι δοκιμασίες διενεργούνται, λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 4 του π.δ.51/2012, για κάθε κατηγορία που επιθυμεί να ανανεώσει.

Η δοκιμασία για όχημα κατηγορίας Β1 πραγματοποιείται κατ’ αναλογία της διαδικασίας δοκιμασίας για όχημα κατηγορίας Β. Οι απαιτούμενες εξετάσεις για την ανανέωση διενεργούνται τηρουμένης της σειράς χορήγησης των κατηγοριών η οποία προκύπτει από την παρ. 1 του άρθρου 4 του π.δ.51/2012 και µε την προϋπόθεση επιτυχούς εξέτασης της προηγούμενης κατηγορίας.

Σε κάθε περίπτωση ο ενδιαφερόμενος έχει την δυνατότητα εφόσον το επιθυμεί, να ανανεώσει μέρος των κατηγοριών που κατέχει και στην περίπτωση αυτή εξετάζεται σύμφωνα µε τον παραπάνω πίνακα για τις κατηγορίες που επιθυμεί να ανανεώσει.

Μετά την επιτυχή δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς σύμφωνα µε το παρόν άρθρο, στο νέο έντυπο της άδειας οδήγησης ανανεώνονται οι κατηγορίες στις οποίες έχει εξεταστεί καθώς και οι υπόλοιπες που καλύπτονται από τις διατάξεις περί ισοδυναμίας μεταξύ κατηγοριών αδειών οδήγησης, µε τη συμπλήρωση της στήλης 11 στις αντίστοιχες κατηγορίες. Σε περίπτωση εξέτασης σε κατηγορία που δεν κατέχει ο ενδιαφερόμενος αλλά μπορούσε να οδηγεί σύμφωνα µε τις διατάξεις περί ισοδυναμίας μεταξύ κατηγοριών αδειών οδήγησης, τότε συμπληρώνεται και η στήλη 10 µε την ημερομηνία επιτυχούς εξέτασης της κατηγορίας αυτής. Η/Οι κατηγορία/ες που δεν επιθυμεί να ανανεώσει παραμένει/ουν ληγμένη/ες.

Εφόσον η ημερομηνία ισχύος του νέου εντύπου (4α) είναι αυτή της συμπλήρωσης των εβδομήντα τεσσάρων ετών και μετά, ο ενδιαφερόμενος υπόκειται υποχρεωτικά στις διατάξεις του παρόντος άρθρου.

Πηγή: https://www.cnn.gr/news/ellada/story/146956/diploma-odigisis-oi-allages-gia-toys-ilikiomenoys-odigoys