Εσύ όταν σταματάς στην άκρη του δρόμου για μερικά λεπτά να περιμένεις κάποιον, σβήνεις τον κινητήρα ή το αφήνεις να δουλεύει στο ρελαντί; Και το καλοκαίρι με τον κλιματισμό να δουλεύει, δεν το κάνεις περισσότερο;
Καλοκαίρι και ζέστη σημαίνει πως ο κλιματισμός δουλεύει στο φουλ συνέχεια. Και έτσι ταξί, λεωφορεία, φορτηγάκια διανομής και αυτοκίνητα Ι.Χ. μένουν ώρες στην άκρη του δρόμου με τη μηχανή στο ρελαντί. Είναι πρόβλημα;
Αν ρωτήσεις τους βρετανούς η απάντηση είναι «ναι». Και οι περισσότεροι βορειοευρωπαίοι συμφωνούν, και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό που ήδη στους εθνικούς ΚΟΚ προβλέπεται πρόστιμο για αυτή την συνήθεια.
Το πρόβλημα είναι διπλό. Από τη μία το εμφανές είναι ότι ένα αυτοκίνητο σταματημένο στην άκρη του δρόμου στο ρελαντί, ρυπαίνει. Και ρυπαίνει αρκετά. Όχι γιατί οι ρύποι είναι περισσότεροι στο ρελαντί, αλλά γιατί το αυτοκίνητο αφού δεν κινείται, εκπέμπει όλους αυτούς τους ρύπους στο ίδιο σημείο. Βάλε τώρα 10 ή είκοσι αυτοκίνητα σε μία γειτονιά, έξω από ένα σχολείο να περιμένουν το κουδούνι να παραλάβουν τα παιδιά τους.
Βάλε να είναι αναμμένα στον καύσωνα 10-15 λεπτά το καθένα για να δουλεύει το κλιματιστικό. Βάλε ότι οι ρύποι αυτοί παραμένουν σε μία γειτονιά μέχρι να τους αναπνεύσουμε όλους. Ακόμη πιο ειρωνικά, μέχρι να τους αναπνεύσουν τα ίδια τα παιδιά που περιμένουμε να μαζέψουμε από το σχολείο.
Ένα αυτοκίνητο σταματημένο στο ρελαντί για δέκα λεπτά ρυπαίνει όσο 200 αυτοκίνητα σε έναν δρόμο με ήπια κυκλοφορία. Αυτός ο υπολογισμός που έκαναν οι ειδικοί στον βρετανικό τύπο κάνει την συνήθεια του ρελαντί όχι απλά κακή, αλλά ανήθικη. Και έτσι ήδη βουλευτές ζητούν να αλλάξει ο ΚΟΚ και να γίνει πολύ πιο αυστηρός για τους παραβάτες.
Στην Μ. Βρετανία, όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες η στάση με ρελαντί τιμωρείται μόνο εφόσον ο παραβάτης δεν ακούσει στην πρώτη παρατήρηση (από περαστικούς ή την τροχαία) και είτε δεν σβήσει εντός ενός λεπτού το μοτέρ, είτε το σβήσει και το ξανανάψει εντός δύο λεπτών. Αυτά τα «ελαφρυντικά» που προσφέρουν τα χρονικά διαστήματα δεν ικανοποιούν τους νομοθέτες που τώρα ζητούν να επιβάλλεται πρόστιμο αμέσως.
Στην Ελλάδα όμως που το αιρκοντίσιον δουλεύει φουλ, που οι οδηγοί των λεωφορείων τα αφήνουν στο ρελαντί σε όλο τους το διάλειμμα, τι πρέπει να γίνει; Εσείς θεωρείτε ότι πρέπει να απαγορευτεί το ρελαντί στη διάρκεια της στάσης; Εσείς το κάνετε αυτό; Και ξέρετε πόσο ρυπογόνο είναι; Τι λέτε;
Πηγή:https://www.autotriti.gr/data/news/preview_news/Eseis-parkarete-me-th-mhxanh-sto-relanti_188623.asp