Η κακή του κατάσταση επηρεάζει άμεσα την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου και η αντικατάσταση κοστίζει ακριβά. Γιατί να μην τον προσέχεις
την Ελλάδα ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό πωλήσεων νέων αυτοκινήτων είναι με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων. Τα αυτόματα σασμάν κοστίζουν περισσότερο, ενώ πολλοί είναι και οι οδηγοί που δεν θέλουν να αποχωριστούν τον αγαπημένο τους επιλογέα! Όποιος κι αν είναι ο λόγος που οδηγείτε αυτοκίνητο με χειροκίνητο κιβώτιο όμως, μερικές συμβουλές για να «προσέχετε» περισσότερο τον συμπλέκτη θα σας φανούν χρήσιμες.
Άλλωστε η αντικατάστασή του δεν είναι και φθηνή υπόθεση. Το κόστος της εργασίας που θα χρεώσει το συνεργείο το οποίο θα αναλάβει την επισκευή ενδεχομένως να είναι αρκετά υψηλό, αν και τα ανταλλακτικά δεν στοιχίζουν τόσο πολύ. Ο λόγος; Στα πιο πολλά μοντέλα, χρειάζεται να «κατέβει» το σασμάν για να γίνει η εργασία, μια διαδικασία χρονοβόρα για τον μάστορα, άρα ακριβή για τον πελάτη. Φυσικά αυτό δεν ισχύει για όλα τα αυτοκίνητα.
Ως μια μέση τιμή, κρατήστε ότι η αλλαγή σετ συμπλέκτη θα κοστίσει κάπου στα 300 €, πάντα με επιφύλαξη αφού όπως είπαμε, κάθε περίπτωση αυτοκινήτου είναι διαφορετική. Οι συμβουλές που θα δώσουμε παρακάτω πάντως, μπορούν να εφαρμοστούν σε κάθε μοντέλο με χειροκίνητο κιβώτιο οπότε δώστε προσοχή, εφαρμόστε τες και σίγουρα η διαδικασία αντικατάστασης του σετ συμπλέκτη θα χρειαστεί να γίνει ύστερα από αρκετές δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα.
1. Μην κρατάτε πατημένο το συμπλέκτη στο φανάρι
Όσο περιμένετε να ανάψει το πράσινο, πρέπει να έχετε το κιβώτιο στη «νεκρά» και το πόδι σας μακριά από τον συμπλέκτη. Αν τον πατάτε όσο το αυτοκίνητο είναι ακίνητο τότε φθείρεται χωρίς λόγο, ενώ αν πατιέται έχοντας και ταχύτητα μέσα, η φθορά είναι ακόμη μεγαλύτερη. Το χειρότερο σενάριο είναι να μην πατάτε καθόλου φρένο αν το έδαφος είναι ανηφορικό και να κρατάτε το αυτοκίνητο σε ισορροπία συμπλεκτάροντας. Η φθορά σε αυτή την περίπτωση είναι τεράστια.
2. Μην τον ζορίζετε σε μεγάλες ανηφόρες
Προσπαθήστε όποτε βρίσκεστε σε μια μεγάλη ανηφόρα να την ανεβαίνετε πατώντας μόνο το γκάζι. Αν σταματήσετε στην ανηφόρα και πρέπει να ξεκινήσετε πάλι μετά, τότε ο συμπλέκτης ζορίζεται και τρώγεται περισσότερο. Έχετε παρατηρήσει ποτέ μια άσχημη και περίεργη μυρωδιά ύστερα από ζόρικο ξεκίνημα σε ανωφέρεια; Αυτός ήταν ο συμπλέκτης σας! Αν προκύψει μια τέτοια κατάσταση και δεν υπάρχει άλλη λύση, δοκιμάστε να ξεκινήσετε κρατώντας το όχημα με χειρόφρενο.
3. Πατάτε τον συμπλέκτη μέχρι το τέρμα του
Κάποιοι οδηγοί αλλάζουν σχέση στο κιβώτιο χωρίς να εξαντλούν τη διαδρομή του αριστερού πεντάλ. Όσο ψηλά κι αν «πιάνει» ο συμπλέκτης σας, εσείς θα πρέπει να κάνετε ολόκληρη την κίνηση με το πόδι σας για να τον προστατέψετε από τη γρήγορη φθορά. Σε αντίθετη περίπτωση, ο μηχανισμός πίσω από το πετάλι δεν ολοκληρώνει τη διαδρομή του και οι αλλαγές σχέσεων προκαλούν μεγαλύτερες τριβές στον δίσκο.
4. Αποφύγετε το υπερβολικό βάρος
Καμιά φορά οι υποχρεώσεις είναι αυξημένες, όμως το περισσότερο βάρος σημαίνει και μεγαλύτερη φθορά στον συμπλέκτη. Κάθε φορά που το υπερφορτωμένο σας αυτοκίνητο σταματά, η δύναμη που χρειάζεται για να ξεκινήσει πάλι είναι αυξημένη σε σύγκριση με τις φορές που είναι άδειο. Η εκκίνηση σε ανηφορικά κομμάτια δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Το ίδιο ισχύει και για τη ρυμούλκηση. Όσο πιο βαρύ είναι το τρέιλερ, τόσο μεγαλύτερη προσπάθεια καταβάλλει ο κινητήρας για να ξεκινήσει το όχημα και κατά συνέπεια, ο συμπλέκτης επιβαρύνεται.
5. Μη βάζετε όπισθεν αν δεν σταματήσετε τελείως
Μια από τις πιο λανθασμένες κινήσεις που μπορεί να κάνει ο οδηγός κατά τη διάρκεια της οδήγησης είναι να επιλέξει την όπισθεν ενώ το αυτοκίνητο κινείται ακόμη προς τα εμπρός. Φυσικά ισχύει και το αντίθετο, δηλαδή να βάλει την πρώτη ενώ το όχημα κινείται προς τα πίσω. Ο συμπλέκτης ζορίζεται πολύ, αλλά και η υπόλοιπη μετάδοση, προκαλώντας γενικότερη ζημιά στο κιβώτιο ταχυτήτων. Καλό θα είναι να σταματάτε, να επιλέγετε στιγμιαία τη δεύτερη σχέση και μετά να βάλετε την όπισθεν. Επίσης, αν η ταχύτητα δεν μπαίνει (συμβαίνει μερικές φορές και δεν είναι πρόβλημα) τότε δοκιμάστε και πάλι να βάλετε δεύτερη ταχύτητα και μετά όπισθεν ή πρώτη.