Τα 4 λάθη στην οδήγηση που τρώνε το συμπλέκτη στο μισό χρόνο

– Δεν πατάς τον συμπλέκτη τέρμα και τρως το δίσκο
– Περιμένεις στο φανάρι με κουμπωμένη ταχύτητα και πατημένο πεντάλ
– Μην αφήνεις απότομα το πεντάλ γιατί θα πάρεις το συμπλέκτη στο χέρι
– Μην ξεκουράζεις το πόδι ακουμπώντας το στον συμπλέκτη

Αν τα κάνεις θα πάρεις το δίσκο στα χέρια!

Ανέκαθεν όταν η συζήτηση βρισκόταν γύρω από το αυτοκίνητο, πολύ πιθανό να ακουγόταν και κάτι σχετικό με τη φθορά του συμπλέκτη. Και μπορεί σήμερα τα χειροκίνητα κιβώτια να είναι λιγότερα από ποτέ, καθώς τόσο τα νέα καύσιμα (ηλεκτροκίνηση, υβριδικά) συνδυάζονται με αυτόματα κιβώτια, αλλά και στα συμβατικά οχήματα οι πωλήσεις αυτόματων έχουν πάρει τα πάνω τους. Όμως και πάλι μιλάμε για εκατομμύρια χειροκίνητα οχήματα εκεί έξω οπότε το ζήτημα της φθοράς του συμπλέκτη παραμένει πάντα επίκαιρο.

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που προκαλούν την πρόωρη φθορά του και έχουν να κάνουν κατά κύριο λόγο με τον τρόπο οδήγησης και συνήθειες που έχει ο οδηγός όταν χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο. Πάμε να δούμε τις πιο συχνές από αυτές.

Πατάμε το πεντάλ τέρμα

Όταν ο οδηγός δεν πατά μέχρι κάτω το πεντάλ του συμπλέκτη, τότε αυξάνεται η φθορά στο συμπλέκτη. Καθώς δεν ελευθερώνει τελείως ο δίσκος από το πλατό, υπάρχει παραπανήσια τριβή μεταξύ τους που «τρώει» το δίσκο πριν την ώρα του. Μάλιστα εκτός της φθοράς στα μέρη του συμπλέκτη, υπάρχει φθορά και στο κιβώτιο καθώς οι ταχύτητες δεν μπαίνουν με ευκολία αλλά «καρφωτά».

το σύστημα σύμπλεξης αποτελείται κυρίως από το βολάν, το πλατό, το δίσκο και το ρουλεμάν συμπλέκτη.

Κουμπωμένη ταχύτητα ενώ περιμένουμε στο φανάρι

Πολλοί οδηγοί όταν είναι κολλημένοι στην κίνηση, ή περιμένουν στο φανάρι έχουν  «κουμπωμένη» την πρώτη ταχύτητα στο κιβώτιο και πατημένο το συμπλέκτη. Αυτή η συνήθεια δεν βοηθά σε κάτι στην οδήγηση και κουράζει χωρίς λόγο το πόδι του οδηγού. Εκτός αυτού όμως προκαλεί αχρείαστη φθορά και στο σύστημα του συμπλέκτη και κυρίως στο ελατήριο επαναφοράς, καθώς λειτουργεί σε στιγμή που δεν θα έπρεπε.

Επίσης, στα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα με σύστημα Start/Stop αυτό δεν λειτουργεί αν δεν μπει νεκρά στο κιβώτιο ενώ με το που πατά ο οδηγός το πεντάλ του συμπλέκτη, ενεργοποιείται ο κινητήρας, οπότε εκτός των άλλων, χάνει και τα κέρδη του συστήματος αυτού.

Όπισθεν με μισοπατημένο συμπλέκτη

Συνήθεια πολλών οδηγών αποτελεί το «παίξιμο» του πεντάλ του συμπλέκτη κατά την όπισθεν. Σε αυτή την περίπτωση, ο οδηγός είτε δεν πατά τελείως το πεντάλ είτε αυξομειώνει συνεχώς το πάτημά του. Προφανώς και αυτή η συνήθεια φθείρει το σύστημα του συμπλέκτη πριν την ώρα του. Ωστόσο, επειδή μιλάμε για λίγα μέτρα κάθε φορά, η φθορά δεν είναι τόσο μεγάλη.

Απότομο άφημα του συμπλέκτη

Κλασικό περιστατικό όταν οδηγεί ένας νέος οδηγός ή όταν οδηγούμε για πρώτη φορά ένα αυτοκίνητο και δεν το «ξέρουμε». Πρόκειται για το απότομο «άσε» του πεντάλ του συμπλέκτη, που έχει ως αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να κάνει σαν… καγκουρό. Προφανώς μια τέτοια κατάσταση δεν πρέπει να γίνει συνήθεια και ο οδηγός οφείλει σιγά σιγά να εξεικοιωθεί με το συμπλέκτη του. Οι φθορές, πέραν του δίσκου του συμπλέκτη, επικεντρώνονται σε βάσεις μηχανής και σασμάν αλλά και στο κιβώτιο.

Ο συμπλέκτης δεν είναι «πολυθρόνα» για το πόδι

Αυτή είναι η πιο συχνή συνήθεια, καθώς το κάνουν οι περισσότεροι οδηγοί, να ξεκουράζουν το πόδι στο πεντάλ του συμπλέκτη. Είτε σταματημένοι στην κίνηση, είτε οδηγώντας στον αυτοκινητόδρομο, το αριστερό πόδι ακουμπάει στο συμπλέκτη, συχνά χωρίς να το καταλάβει ο οδηγός. Απλά το αφήνει εκεί για να το ξεκουράσει, αλλά και να το έχει σε εγρήγορση αν τυχόν συμβεί κάτι.

Εδώ η φθορά, παρότι όχι έντονη, είναι συνεχής, με αποτέλεσμα σε βάθος χρόνου να φθείρει το δίσκο και άλλα μέρη του συστήματος σύμπλεξης, οδηγώντας το αυτοκίνητο στο συνεργείο πριν την ώρα του.

Πηγή: https://www.autotriti.gr/data/news/preview_news/Oi-pio-gnwstes-synhtheies-otan-odhgeis-poy-katastrefoyn-to-symplekth_255481.asp?a=7