Προκειμένου να μπορέσει να μειώσει τον αριθμό των ατυχημάτων στους δρόμους και βέβαια και τον αριθμό των θυμάτων η Ευρωπαϊκή Ένωση και η αρμόδια επιτροπή εξετάζουν μια σειρά μέτρων και τεχνολογιών, ώστε από το 2022 όλα τα καινούργια αυτοκίνητα να εξοπλίζονται υποχρεωτικά με αυτά.
Έτσι αν τελικά ψηφιστεί η πρόταση της αρμόδιας επιτροπής -κατά πάσα πιθανότητα αυτό θα γίνει- ο βασικός εξοπλισμός των νέων μοντέλων που θα πωλούνται από το 2022 και μετά θα περιλαμβάνει συστήματα ελέγχου της απόσπασης προσοχής και της υπνηλίας του οδηγού με τη βοήθεια καμερών στο εσωτερικό, υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, αυτόματης πέδησης αλλά και αναγνώριση χρήσης κινητού τηλεφώνου. Παράλληλα γίνεται λόγος και για πιο εξελιγμένες ζώνες ασφαλείας, σύστημα ασφαλούς οπισθοπορείας με κάμερα ή αισθητήρες καθώς και για «μαύρο κουτί» στο οποίο θα καταγράφονται τα δεδομένα που προηγήθηκαν ενός ατυχήματος.
Το πιο εντυπωσιακό όμως από όλα όσα προβλέπονται είναι η έξυπνη υποβοήθηση ταχύτητας ISA (Intelligent Speed Assist). Στην ουσία πρόκειται για έναν αυτόματο περιοριστή ταχύτητας που θα αξιοποιεί δεδομένα από ένα σύστημα αναγνώρισης των σημάτων της κυκλοφορίας και ένα data base συνδεδεμένο με το GPS που θα συνιστά αρχικά στους οδηγούς να προσαρμόσουν την ταχύτητά τους στο νόμιμο όριο. Αν δεν γίνει αυτό η ταχύτητα θα προσαρμόζεται αυτόματα.
Αυτό ακούγεται σαν «μεγάλος αδελφός», οπότε έχει ενδιαφέρον να δούμε τι πραγματικά θα μπορεί να κάνει και τι όχι το συγκεκριμένο σύστημα. Το οποίο στις βασικές αρχές λειτουργίας του, δηλαδή τη θέσπιση ενός ορίου ανώτατης ταχύτητας κίνησης δεν είναι κάτι καινούργιο στην αυτοκινητοβιομηχανία, μιας και αυτό γίνεται τόσο στα cruise control όσο και στους «κόφτες». Στα περισσότερα αυτοκίνητα τα όρια τίθενται από τους οδηγούς, ενώ υπάρχουν ήδη κάποια (Mercedes E και S-Class, Ford Focus και S-Max, Opel Crossland X, Volvo σειρά 90) που αναγνωρίζουν τα αντίστοιχα σήματα κυκλοφορίας και προσαρμόζουν αυτόματα την ταχύτητα σε αυτά.
Αυτό θα γίνεται και στο αυτοματοποιημένο σύστημα από το 2022, ενώ από κει και πέρα όταν ισχύει ένα νέο, π.χ. μικρότερο όριο ταχύτητας το σύστημα θα προσαρμόζει προοδευτικά την ταχύτητα σε αυτό, όχι με χρήση των φρένων αλλά με μείωση της ισχύος που αποδίδει εκείνη τη στιγμή ο κινητήρας. Όσο θα διαρκεί η όλη διαδικασία θα υπάρχει ακουστικό και οπτικό σήμα, ενώ αν ο οδηγός θέλει, για να φτάσει πιο γρήγορα στη νέα νόμιμη ταχύτητα, θα μπορεί να φρενάρει ο ίδιος.
Επίσης ο οδηγός θα μπορεί να υπερκεράσει το σύστημα μέσω του πεντάλ του γκαζιού, π.χ. για να προσπεράσει, ενώ θα υπάρχει και πάλι ακουστικό και οπτικό σήμα μέχρι η ταχύτητα να προσαρμοστεί και πάλι στα νόμιμα όρια. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειώσουμε πως το ISA είναι στην ουσία ένα σύστημα υποβοήθησης, οπότε αυτός που έχει την ευθύνη είναι πάντα ο οδηγός. Μάλιστα για να γίνει πιο αποδεκτό θα υπάρχει, για την αρχή τουλάχιστον, η δυνατότητα απενεργοποίησής του.
Για να μπορεί πάντως το σύστημα να λειτουργήσει σωστά και αποτελεσματικά θα πρέπει πρώτα να ληφθούν κάποια μέτρα. Μέτρα όπως η χρήση κοινών σημάτων κυκλοφορίας στις χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ καθοριστική θα είναι και η σωστή τοποθέτησή τους ώστε να είναι ορατά. Επίσης θα πρέπει να υπάρχει συγκεκριμένη μεθοδολογία πρόσκαιρης σηματοδότησης π.χ. λόγω έργων, ενώ θα πρέπει να υπάρχει πάντα σήμανση και για την άρση των ορίων ταχύτητας.