Όταν κινούμαστε στον αυτοκινητόδρομο, καλούμαστε να βρούμε την… ένδειξη στο κοντέρ που προσφέρει ικανοποιητική ταχύτητα ταξιδιού, αλλά και χαμηλή κατανάλωση.
Πλέον, η κατανάλωση καυσίμου είναι καθοριστικός παράγοντας αγοράς ενός νέου αυτοκινήτου. Η ερώτηση «πόσο καίει» είναι πιο επίκαιρη από ποτέ, ενώ στο ταξίδι, η σημασία της οικονομίας καυσίμου ανεβαίνει ακόμη περισσότερο καθώς καλούμαστε να πληρώσουμε περισσότερα χρήματα, σε σύντομο χρονικό διάστημα. 500 km στην εθνική τα κάνουμε σε περίπου 5 ώρες, ενώ στην καθημερινότητά μας, ίσως χρειαστούμε και πάνω από μια εβδομάδα.
Με πόσα πρέπει να κινούμαστε, λοιπόν, για να έχουμε χαμηλή κατανάλωση αλλά και να μη μας πάρει ο… ύπνος στο τιμόνι;
Υπάρχει ιδανική ταχύτητα ταξιδιού;
Εδώ να πούμε ότι το πιο σημαντικό στοιχείο είναι το αυτοκίνητο που οδηγούμε. Ένα «μακρύ» κιβώτιο για παράδειγμα, με περίπου 2.000 rpm στα 130 km/h αλλάζει σημαντικά την ένδειξη της κατανάλωσης συγκριτικά με ένα ίδιο αυτοκίνητο, αλλά κιβώτιο που έχει 3.500 rpm για αυτή την ταχύτητα. Επίσης, κάθε κινητήρας έχει διαφορετικές ικανότητες ταξιδιού. Ένας τρικύλινδρος ατμοσφαιρικός 1.000άρης δεν έχει την ίδια άνεση στις υψηλές ταχύτητες με έναν turbo τετρακύλινδρο των 2.0 λίτρων που «τα πάει» άκοπα.
Άρα, στο ερώτημα αν υπάρχει ιδανική ταχύτητα ταξιδιού, η απάντηση είναι «ναι», όμως διαφέρει από αυτοκίνητο σε αυτοκίνητο.
Εδώ, ωστόσο, δεν ψάχνουμε μόνο την πιο οικονομική ταχύτητα. Είναι δεδομένο ότι αν κινούμαστε με 80 km/h στη δεξιά λωρίδα και μας προσπερνούν μέχρι και οι νταλίκες, θα γράψουμε ιστορικό χαμηλό κατανάλωσης. Όμως, πόσο αντέχει κάποιος να πηγαίνει με 80 km/h σε μια ατελείωτη εθνική;
Γι’ αυτό, θα λέγαμε ότι η ιδανική ταχύτητα κίνησης στον αυτοκινητόδρομο είναι τα 120 km/h περίπου. Προσφέρουν μια τίμια ταχύτητα ταξιδιού, συγκρατώντας τις στροφές του κινητήρα σε χαμηλό επίπεδο, άρα και την κατανάλωση.
Τι γίνεται με τα πιο δυνατά αυτοκίνητα;
Όποιος έχει στην κατοχή του ένα πιο ισχυρό αυτοκίνητο, με μακρύ κιβώτιο, ίσως δεν έχει μεγάλη διαφορά αν κινείται στο φάσμα των 130 με 140 km/h. Για παράδειγμα ένα BMW 320d με τον πολύ οικονομικό σε κατανάλωση diesel των 2.0 λίτρων και 190 ίππων, αλλά και το εξαιρετικό αυτόματο 8άρι σασμάν, κινείται με 140 km/h εντελώς «σβηστό» και εξασφαλίζοντας απαράμιλλο επίπεδο οικονομίας, χάρη στην πλούσια ροπή. Ακόμη και σε μεγαλύτερες ταχύτητες δεν θα ανέβει πολύ η κατανάλωση, όμως μετά τίθεται το πιο σημαντικό ζήτημα: τα όρια ταχύτητας που ισχύουν στη χώρα μας και η ασφάλεια για εμάς και τους γύρω οδηγούς.
Εννοείται ότι αν ρίξουμε την ταχύτητα στα 100 km/h, το συγκεκριμένο BMW θα κάψει ακόμη λιγότερο, όμως η μικρή διαφορά δεν είναι αρκετή για να μας κάνει να ακολουθήσουμε έναν τόσο αργό ρυθμό. Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να δείτε στο δικό σας αυτοκίνητο το «σκαλοπάτι», πάνω από το οποίο η κατανάλωση ανεβαίνει εκθετικά. Φροντίστε ο δείκτης του στροφομέτρου να μην ξεπερνά τις 2.500-2.800 rpm ιδανικά (για μοντέλα με turbo), ή τις 3.000-3.200 rpm αν μιλάμε για ατμοσφαιρικό.
Και βέβαια, πάντα να ακολουθείτε τα εκάστοτε όρια ταχύτητας που ισχύουν σε κάθε δρόμο. Τα 140 km/h που αναφέρουμε παραπάνω αφορούν ενδείξεις του κοντέρ, άρα στην πραγματικότητα είναι ελάχιστα πάνω από τα 130 km/h.
Πηγή: https://www.gocar.gr/news/feed/43904,Taxidi_idanikh_taxythta.html