Μόνο αν δεις από κοντά πως λειτουργεί ένα αυτόνομο όχημα και αν μιλήσεις με μηχανικούς που δουλεύουν επί χρόνια πάνω στο αντικείμενο, μόνο τότε μπορείς να καταλάβεις τι ακριβώς συμβαίνει με την αυτόνομη οδήγηση και πόσο κοντά βρισκόμαστε στην εφαρμογή της στους καθημερινούς δρόμους.
Βέβαια, εκτός από τις εργαστηριακές δοκιμές, εντός των εργοστασίων των κατασκευαστών αυτοκινήτων και των εταίρων τους, διεξάγονται ποικίλες δοκιμές αυτόνομης οδήγησης σε δρόμους πόλης, με ελεγχόμενο τρόπο, ώστε να αποφευχθούν ατυχήματα.
Το μείζον ζήτημα, προκειμένου να φθάσουμε κοντά στην εφαρμογή της αυτόνομης οδήγησης, δηλαδή του να κινούνται οχήματα χωρίς οδηγό, είναι η «επικοινωνία» του οχήματος με τους πεζούς. Διότι, από τεχνικής πλευράς, δηλαδή ένα αυτοκίνητο να εκκινήσει με εντολή από μακριά, μέσω smartphone, να κινηθεί, να στρίψει και να έρθει προς το μέρος σου να σε παραλάβει, έχουμε ήδη παραδείγματα.
Ειδικοί πιστεύουν ότι η αυτόνομη οδήγηση θα αποτελέσει αναπόσπαστο μέρος της κινητικότητας στο μέλλον. Η Mercedes–Benz θεωρεί την ενσυναίσθηση και την εμπιστοσύνη, ως κεντρικούς παράγοντες για την αποδοχή αυτόνομων οχημάτων.
Στη γερμανική εταιρεία, όπως και σε άλλες που κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση, εργάζονται προκειμένου ο άνθρωπος να αποκτήσει εμπιστοσύνη προς το όχημα και να μπορεί διαισθητικά να αναγνωρίσει τι σκοπεύει να κάνει ένα αυτόνομο όχημα.
Δημιούργησε, λοιπόν, το cooperative car, ένα «συνεταιριστικό» αυτοκίνητο, αν μπορούμε να το μεταφράσουμε στα ελληνικά. Το αυτοκίνητο αυτό, βασίζεται σε μια S-Class και διαθέτει στην οροφή του, φωτεινή σηματοδότηση 360 μοιρών.
Τα τιρκουάζ φώτα στην οροφή δείχνουν τον αυτόνομο τρόπο οδήγησης και παρέχουν πληροφορίες για το τι θα συμβεί στη συνέχεια:
• Το συνεχές φως δείχνει ότι το όχημα βρίσκεται σε αυτόνομη λειτουργία οδήγησης, είτε κινούμενο είτε ακίνητο.
• Όταν το φως αναβοσβήνει αργά, σημαίνει ότι το όχημα φρενάρει.
• Η ταχεία αναλαμπή αναγγέλλει ότι το όχημα θα μετακινηθεί σύντομα.
Επίσης, οι τιρκουάζ λωρίδες φωτός στο παρμπρίζ, η μάσκα του ψυγείου, οι προβολείς, οι εξωτερικοί καθρέφτες και η κάτω περιοχή των παραθύρων, δείχνουν στους πεζούς και σε άλλους χρήστες του οδικού δικτύου, ότι το όχημα λειτουργεί με αυτόνομο τρόπο.
Σύντομες σειρές φωτεινών σημείων στην οροφή, δείχνουν σε άλλους χρήστες του δρόμου ότι έχουν αναγνωριστεί. Στη συνέχεια, μόνο οι πεζοί ή οι ποδηλάτες, των οποίων η διαδρομή συμπίπτει με εκείνη του οχήματος, δίνουν ένα ελαφρύ σήμα. Με τον τρόπο αυτό, το συνεταιριστικό αυτοκίνητο αναδημιουργεί τη φυσική επαφή που θα είχαν τα μάτια του οδηγού (αν υπήρχε) και των πεζών.
Η συνεταιριστική S-Class, ενημερώνει επίσης και το περιβάλλον, ότι πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία ενώ βρίσκεται ακόμα στο πλάι του δρόμου. Οι λωρίδες φωτός γύρω από το όχημα εκπέμπουν ένα κατάλληλο φωτεινό σήμα. Οι εξωτερικοί καθρέφτες αναδιπλώνονται και πρώτα το πίσω και κατόπιν το μπροστινό μέρος του οχήματος, ανυψώνονται. Αυτές οι κινήσεις μοιάζουν με ένα ζωντανό ον, που ξυπνά και τεντώνει. Οι άνθρωποι μπορούν να καταλάβουν αυτήν την επικοινωνία διαισθητικά.
Μελέτες έχουν δείξει ότι οι πεζοί προτιμούν επικοινωνία 360 μοιρών σε τιρκουάζ χρώμα
Η σηματοδότηση φωτός 360 μοιρών, είναι ιδιαίτερα σημαντική όταν πρόκειται για την ενημέρωση των πεζών. Αυτά είναι τα ευρήματα αρκετών μελετών που πραγματοποίησε η Mercedes-Benz στο Sindelfingen και στο τμήμα δοκιμών Immendingen, το οποίο άνοιξε τον Σεπτέμβριο του 2018. Η έρευνα εξέτασε πώς οι πεζοί αντιδρούν σε διαφορετικά σηματοδοτημένα αυτόνομα οχήματα, σε διάφορες κυκλοφοριακές καταστάσεις. Έγινε σαφές, ότι η φωτεινή σηματοδότηση έχει ισχυρό αντίκτυπο στην αποδοχή των αυτόνομων οχημάτων, καθώς και στο πόσο ασφαλείς αισθάνονται οι πεζοί.
Ειδικότερα, οι άνθρωποι θέλουν φωτεινή σηματοδότηση σε καταστάσεις όπου μέχρι τώρα υπήρχε αλληλεπίδραση με τον οδηγό. Για παράδειγμα, οι άνθρωποι συνηθίζουν να αναζητούν επαφή με έναν οδηγό όταν θέλουν να διασχίσουν ένα δρόμο. Εάν η σηματοδότηση φωτός αναγγέλλει ότι ένα όχημα βρίσκεται σε αυτόνομη λειτουργία οδήγησης, οι πεζοί μπορούν να αισθάνονται ασφαλείς, ακόμη και αν οι επιβάτες του οχήματος προφανώς δεν δίνουν προσοχή στην κατάσταση της κυκλοφορίας.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι η πλειοψηφία των συμμετεχόντων στη μελέτη προτιμούσε το τιρκουάζ ως το χρώμα σηματοδότησης, και όλοι οι συμμετέχοντες προτίμησαν επικοινωνία 360 μοιρών.
Πέραν των μελετών και της φωτεινής σηματοδότησης, που αποδεικνύεται με βάση το συνεταιριστικό αυτοκίνητο, η Mercedes-Benz ήδη ασχολείται με οράματα μεγαλύτερης εμβέλειας τα οποία προορίζονται να αναδείξουν την «εμπιστοσύνη των ανθρώπων και των οχημάτων».
Η Mercedes-Benz, ήδη έκανε ένα πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή το 2015, με το ερευνητικό όχημα F 015. Μεταξύ άλλων χαρακτηριστικών, αυτό είχε μια ψηφιακή μάσκα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μέσο επικοινωνίας. Την επόμενη χρονιά το μοτίβο αυτό υιοθετήθηκε και από το Vision Van, μια μελέτη για ένα ηλεκτροκίνητο βαν μεταφοράς δεμάτων. Αυτή η λειτουργία διαθέτει ψηφιακές ενδείξεις LED εμπρός και πίσω. Το όχημα μπορεί, για παράδειγμα, να προειδοποιεί την κυκλοφορία με μηνύματα όπως “Το όχημα σταματά”. Το 2018, το όραμα URBANETIC, μια ιδέα κινητικότητας για κατ ‘απαίτηση, αποδοτική και βιώσιμη κινητικότητα, έκανε ένα βήμα παραπάνω. Η ιδέα μιας αυτόνομης πλατφόρμας οδήγησης με ανταλλάξιμες μονάδες μεταφοράς εμπορευμάτων και επιβατών, μπορεί να επικοινωνεί με το περιβάλλον μέσω “ψηφιακής σκίασης” στο σώμα. Η σκιά ενός πεζού, για παράδειγμα, απεικονίζεται στο αμάξωμα. Οι αισθητήρες 360 μοιρών το έχουν καταγράψει σε άμεση γειτνίαση. Με βάση αυτή την αλληλεπίδραση, ο πεζός μπορεί να είναι βέβαιος ότι έχει ανιχνευθεί και στη συνέχεια ενεργεί ανάλογα.
Βασιζόμενη σε αυτές τις καινοτομίες, η Mercedes-Benz επεξεργάζεται τώρα άλλες λύσεις που παρέχουν στους επιβάτες και τους περαστικούς οχήματος τις ίδιες πληροφορίες σχετικά με τις αντιλήψεις του οχήματος και τις επακόλουθες ενέργειες. Οι επιβάτες του οχήματος θα πρέπει, επίσης, να είναι σε θέση να αποφασίζουν για το τι επικοινωνεί το όχημα με τον έξω κόσμο. Αυτό διευκολύνει το φαινόμενο της συσκότισης στο όχημα, κάνοντας το να αισθάνεται σαν προστατευόμενος χώρος για τους επιβάτες.
Πηγή:https://www.news247.gr/autokinito/pos-epikoinonei-ena-aytonomo-aytokinito-me-anthropo.6693460.html