Οι ολοένα και πιο αυστηρές προδιαγραφές για τις εκπομπές ρύπων βάζουν δύσκολα στις αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά όπως δείχνουν τα πράγματα θα βάλουν ακόμα πιο δύσκολα στους καταναλωτές. Ειδικά σε όσους σήμερα οριακά μπορούν να αποκτήσουν ένα καινούργιο αυτοκίνητο.
Μέχρι το 2030 λοιπόν οι εκπομπές CO2 της γκάμας κάθε κατασκευαστή θα πρέπει να μειωθούν κατά 37% σε σχέση με την τιμή που θα ισχύει το 2021 και είναι τα 95 γραμμάρια το χιλιόμετρο. Για να επιτευχθούν τα ήδη χαμηλά νούμερα του 2021 οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα πρέπει να εξελιχθούν και άλλο και να αποκτήσουν, κατά πάσα πιθανότητα, τουλάχιστον ήπια υβριδικά συστήματα. Κάτι που μπορεί να μην είναι κάτι ιδιαίτερο από πλευράς τεχνολογίας, μιας και ήδη έχουν αρχίσει να εφαρμόζονται, όμως είναι ιδιαίτερο σε ότι αφορά το κόστος. Επίσης για ακόμα καλύτερα αποτελέσματα πολλά μοντέλα δεν θα διατίθενται καν με χειροκίνητα κιβώτια παρά μόνο με αυτόματα, γεγονός που θα αυξήσει και άλλο όσα κληθεί να πληρώσει τελικά ο καταναλωτής.
Αναλογικά η αύξηση θα είναι πιο μεγάλη για τα μικρά μοντέλα, που επίσης για λόγους κόστους και μόνο η πλειονότητα τους δεν διατίθεται πλέον με σύγχρονους diesel καθώς και θα ήταν υπερβολικά ακριβά. Ένα παράδειγμα είναι άκρως διαφωτιστικό: το Toyota Yaris ξεκινά από τις 12.080 ευρώ (αρχική τιμή χωρίς προφορές και εκπτώσεις) αλλά οι εκδόσεις του που από πλευράς εκπoμπών CO2 είναι πιο κοντά στα 95 γραμμάρια- πιο συγκεκριμένα κάτω από αυτές, με 84 γραμμάρια, είναι οι υβριδικές που τιμώνται από 16.770 ευρώ. Έχοντας μάλιστα μπαταρίες νικελίου- υδριδίου μετάλλου που είναι σαφώς πιο φτηνές από τις ιόντων λιθίου.
Για να επιτευχθεί το όριο του 2030 και σύμφωνα με τις προσεγγίσεις των κατασκευαστών θα πρέπει τουλάχιστον το 30% των αυτοκινήτων που θα πωλούνται να είναι ηλεκτρικά. Και πάλι με τα τρέχοντα δεδομένα η τιμή τους αποκλείεται να είναι προσιτή, ανεξαρτήτως κατηγορίας. Αυτός είναι και ο λόγος που το «φτηνό» ηλεκτρικό που έχει ανακοινώσει η VW και θα βασίζεται στο πλαίσιο MEB δεν θα είναι κάποιο υπερ- μίνι αλλά ένα crossover, προκειμένου το κόστος κτήσης του, που θα είναι σαφώς πάνω από τις 20.000 ευρώ, να δικαιολογείται και από το μέγεθός του.
Αν μέχρι να τεθούν σε ισχύ οι παραπάνω προδιαγραφές δεν αλλάξει κάτι είναι βέβαιο πως η απόκτηση ενός καινούργιου, σύγχρονου και οικονομικού αυτοκινήτου θα αποκτήσει εκ νέου μια ταξική διάσταση. Κάτι που σαφώς και δεν είναι επιθυμητό. Από κανέναν.