Στις ΗΠΑ είναι εδώ και δεκαετίες ο κανόνας, ενώ στην Ευρώπη αποτελούσαν μέχρι και πριν από λίγα χρόνια την εξαίρεση.
Ο λόγος για τα αυτόματα κιβώτια, που το 2000 στη Γηραία Ήπειρο είχαν ένα μερίδιο αγορά που μόλις που ξεπερνούσε το 20% και συνήθως αφορούσε ακριβά μοντέλα των μεγάλων κατηγοριών.
Ωστόσο αυτό έχει αλλάξει τον τελευταίο καιρό και φέτος το μερίδιό τους είναι στο 68% και αναμένεται να αυξηθεί και άλλο τα επόμενα χρόνια. Κάτι που στην πράξη σημαίνει πως τα χειροκίνητα κιβώτια οδεύουν ολοταχώς προς το μουσείο της αυτοκίνησης.
Οι λόγοι είναι αρκετοί και μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η μείωση του κόστους των αυτόματων κιβωτίων, η εξέλιξή τους αλλά και η επιδείνωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στις μεγαλουπόλεις που καθιστά την παρουσία της απαραίτητη για τη διευκόλυνση των οδηγών.
Ένας επιπλέον παράγοντας είναι και οι όλο και πιο αυστηρές προδιαγραφές ρύπων που για να επιτευχθούν θέλουν τους κινητήρες να λειτουργούν όσο το δυνατόν περισσότερο στο «παράθυρο» στροφών που η απόδοσή τους είναι η καλύτερη δυνατή.
Κάτι που γίνεται σαφώς πιο εύκολα με ένα αυτόματο κιβώτιο που αφήνει τον οδηγό, που έτσι κι αλλιώς είναι ο «αδύναμος κρίκος» στην όλη λειτουργία, σε μεγάλο βαθμό εκτός.
Φυσικά με την όλο και μεγαλύτερη διάδοση της ηλεκτροκίνησης τα χειροκίνητα κιβώτιο δεν θα έχουν ουσιαστικό λόγο ύπαρξης.