Αφήνεις την κρίση να επηρεάσει την συντήρηση του αυτοκινήτου σου; Κάνεις οικονομία σε πράγματα που δεν θα έπρεπε, όπως τα λάδια; Και που αλλάζεις λάδια; Στο συνεργείο, στο βενζινάδικο ή μόνος σου στο σπίτι;
Το κάνεις για να γλιτώνεις λεφτά, ή επειδή γουστάρεις να του βάζεις χέρι;
Αν θες εγγυημένο τρόπο να μειώσεις τη ζωή του αυτοκινήτου σου, δεν υπάρχει τίποτε πιο σίγουρο από το να σταματήσεις να αλλάζεις τα λάδια στην ώρα τους. Ναι, υπάρχουν ιστορίες για αυτοκίνητα που έκαναν 100.000 χλμ. με τα ίδια λάδια, όπως υπάρχουν και ιστορίες για τον παππού ενός γνωστού σου που κάπνιζε 4 πακέτα τσιγάρα από τα δώδεκα και πέθανε στα 98. Κάποιοι αντέχουν. Οι περισσότεροι όχι.
Μπορεί τα σύγχρονα αυτοκίνητα να «αντέχουν» αλλαγές λαδιού μέχρι και κάθε 30.000 χλμ, αυτό όμως δεν ισχύει για όλα τα αυτοκίνητα, ούτε για όλα τα λάδια. Τα σύγχρονα λιπαντικά, είναι αλήθεια πως έχουν εξελιχθεί πάρα πολύ τα τελευταία δέκα-δεκαπέντε χρόνια, και έτσι δεν χρειάζονται αλλαγή κάθε 5.000 χλμ. όπως παλιά. Πάνω κάτω το ίδιο ισχύει και με τους σύγχρονους κινητήρες.
Αυτό που ισχύει πάντα όμως, σε καινούργια και παλιά, είναι ότι τα λάδια θέλουν αλλαγή στην ώρα τους, όπως προβλέπει ο κατασκευαστής, ο τύπος λαδιού να είναι αυτός που προβλέπει ο κατασκευαστής, το φίλτρο λαδιού να αλλάζεται κάθε φορά ή το πολύ κάθε δεύτερη αλλαγή, και καλό θα είναι ακόμη και η μάρκα λαδιού να είναι γενικά σταθερή.
Το καλό με τα λάδια, επίσης, είναι ότι αλλάζονται εύκολα. Μία τρύπα από πάνω να βάλεις τα καινούργια, μία τρύπα από κάτω να βγάλεις τα παλιά. Ακούγεται απλό, και είναι, με μόνη εμπλοκή την αλλαγή φίλτρου, που θέλει εργαλείο και χέρι να φτάνει, αλλά και το μάζεμα και πέταμα των παλιών λαδιών που πρέπει οπωσδήποτε να επιστρέφονται για ανακύκλωση.
Πολλοί λοιπόν έχουν μάθει τον τρόπο και κάνουν την αλλαγή στο σπίτι. Μία ροδέλα για το μπουλόνι του κάρτερ από ένα «ανταλλακτικάδικο», λάδια και φίλτρο αγορασμένα από «λαδάδικο» ή το ίντερνετ, και λίγη περιπέτεια (και μαυρίλα) την Κυριακή μπορεί να σου γλιτώσουν αρκετά ευρώ, αλλά κυρίως να σε κάνουν να νιώσεις ότι του έβαλες χέρι!
Άλλοι πάλι τα αλλάζουν στο βενζινάδικο, ή και στο ίδιο το λαδάδικο! Ίσως σου βγουν λίγο ακριβότερα στην αγορά, αλλά περιμένεις στην άκρη και σε δέκα λεπτά είσαι έτοιμος. Μάλιστα εκεί τα λάδια τα τραβάνε από πάνω με αντλία, σε 2-3 λεπτά, οπότε ξεμπερδεύεις και πιο γρήγορα. Αν θες να αλλάξεις και το φίλτρο, θα πρέπει να τους το πας εσύ (στην περίπτωση του βενζινάδικου), όμως γλιτώνεις τη μαυρίλα και το σούρσιμο από κάτω και η δουλειά γίνεται χωρίς κόπο. Την βόλτα στο λαδάδικο ή το βενζινάδικο θα την έκανες ούτως ή άλλως για να πάρεις τα νέα και να δώσεις τα παλιά σου λάδια για ανακύκλωση, οπότε δεν είναι και τόσο κακή ιδέα.
Φυσικά λάδια αλλάζουν και στο συνεργείο. Είτε στα πλαίσια ενός σέρβις, είτε και μόνα τους, αν το ζητήσεις. Το κόστος θα είναι φυσικά λίγο αυξημένο, αφού χρεώνεσαι τις υπηρεσίες ενός ολόκληρου συνεργείου, όμως εδώ υπάρχουν και κάποια σημαντικά οφέλη. Πρώτον λάδια και φίλτρο θα είναι σίγουρα σωστά. Αν είσαι γνώστης μπορείς να πας τα δικά σου λάδια αγορασμένα από έξω και να γλιτώσεις κόστος, όμως η διαφορά δεν είναι και τόσο μεγάλη.
Το σημαντικότερο όμως είναι πως ακόμη κι αν δεν γίνει η αλλαγή στα πλαίσια σέρβις, μία επίσκεψη στο συνεργείο σημαίνει πως έμπειρα μάτια θα δουν το αυτοκίνητό σου από μέσα κι από κάτω. Αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα, κάποιος θα το δει. Δεν θα φύγεις χωρίς να το ξέρεις ή να το φτιάξεις. Και αυτό έχει την αξία του. Πάρε για παράδειγμα μια διαρροή υγρού κάτω από το μοτέρ, ή έναν τζόγο σε κάποιο μπαλάκι. Όπως και να `χει, η εμπειρία είναι εμπειρία!
Εσύ όμως που αλλάζεις λάδια; Το πας συνεργείο, βενζινάδικο ή τα αλλάζεις μόνος στην πυλωτή; Και από πού αδειάζεις το κάρτερ, από την τάπα κάτω ή τα ρουφάς από πάνω;