Για να βάζουμε τα πράγματα στη θέση τους, δεν θα απαγορευτεί η κυκλοφορία όλων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων από τα κέντρα των πόλεων.
Ιδιαίτερος θόρυβος επικρατεί στην Ευρώπη, όσον αφορά στα πετρελαιοκίνητα οχήματα. Ο θόρυβος αυτός ενισχύθηκε από το dieselgate που ξέσπασε το 2015 στις ΗΠΑ και επεκτάθηκε στην Ευρώπη, με «πειραγμένο» το λογισμό των κινητήρων πετρελαίου μεγάλου κυβισμού, προκειμένου να εμφανίζουν χαμηλότερη κατανάλωση και κατά συνέπεια λιγότερους ρύπους.
Σε όλη την Ευρώπη, εδώ και χρόνια, λαμβάνουν μέτρα απομάκρυνσης παλαιών, ρυπογόνων πετρελαιοκίνητων οχημάτων από τα κέντρα των πόλεων, μέτρα που εντείνονται τον τελευταίο καιρό. Σε αυτό το σημείο, αξίζει να επισημάνω επειδή υπάρχουν πηχυαίοι, ότι δεν απαγορεύεται η κυκλοφορία όλων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων από τα κέντρα των πόλεων, αλλά των παλαιάς τεχνολογίας και όχι των νέας τεχνολογίας.
Άλλωστε, πρόσφατη είναι η ανακοίνωση της Ένωσης των Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων που αναφέρει ότι ήδη από το 2017 τα νέα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα ήταν πολύ χαμηλότερα σε μονοξείδιο του αζώτου (NOx) από το όριο των εκπομπών ρύπων (RDE) που ισχύει για όλους τους νέους τύπους αυτοκινήτων από το Σεπτέμβριο του 2017. Επιπλέον, ήδη τα περισσότερα από αυτά τα οχήματα, είναι κάτω από το αυστηρότερο όριο NOx που θα είναι υποχρεωτικό από τον Ιανουάριο του 2020.
Αυτά, για να βάζουμε τα πράγματα στη θέση τους.
Τώρα στην Ελλάδα: Τις τελευταίες ημέρες υπάρχουν δηλώσεις ότι θα απομακρυνθούν σταδιακά από την κυκλοφορία τα παλαιά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, αλλά και ότι θα δοθούν κίνητρα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και μάλιστα από υπουργικά χείλη (Σταθάκης, Σπίρτζης, Φάμελλος), χωρίς να έχουμε κάτι χειροπιαστό και μετρήσιμο.
Την ίδια στιγμή, ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, χαιρετίζει τις συγκεκριμένες εξαγγελίες, επισημαίνοντας ότι η «Ελλάδα υπήρξε από τις χώρες που πρωτοστάτησε σε περιορισμούς για τα παλαιά πετρελαιοκίνητα, καθώς στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη επιτρέπεται από το 2011 να κυκλοφορούν μόνον οι πλέον σύγχρονες αντιρρυπαντικές τεχνολογίες Euro 5 και 6, δηλαδή αυτοκίνητα ηλικίας ως 8 ετών.
Δυστυχώς, εξαιτίας αφενός της περιορισμένης αστυνόμευσης (ως πρόσφατα) και αφετέρου εξαιτίας περιπτώσεων εξαπάτησης των καταναλωτών, κυκλοφορούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη πλήθος πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων προ του 2010 που απαγορεύεται να κυκλοφορούν.»
Όλα αυτά συμβαίνουν, διότι στην Ελλάδα όταν λαμβάνεται ένα μέτρο (για παράδειγμα η απαγόρευση του καπνίσματος σε δημόσιους χώρους), δεν υπάρχει αστυνόμευση. Πόσω μάλλον στους δρόμους, με τα χιλιάδες αυτοκίνητα και τους λιγοστούς αστυνομικούς. Για τον λόγο αυτό, η αστυνόμευση των απαγορεύσεων που ισχύουν σήμερα για τα παλαιά (προ του 2010) πετρελαλιοκίνητα, έχει καταστεί απολύτως επιτακτική, όπως και η επέκταση του μέτρου στα υπόλοιπα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας (Πάτρα, Λάρισα, Ηράκλειο κλπ.). Οι κάτοικοι αυτών των πόλεων δεν υποφέρουν λιγότερο από τη ρύπανση.
Σύμφωνα και με τα στοιχεία του ΣΕΑΑ, τα σύγχρονα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα εκπέμπουν το 1/20 των σωματιδιακών ρύπων ως προς τα παλαιά και πλέον οι μετρήσεις τους γίνονται σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, καθιστώντας τα εντελώς καθαρά.
Απεναντίας, οι στόλοι επαγγελματικών οχημάτων, όπως πχ. τα ταξί, επιτρέπεται να κυκλοφορούν ως τα 21 έτη ηλικίας (!), δηλαδή ακόμη και τεχνολογίας Euro 2 (1996-2000), πέραν βέβαια της επικινδυνότητας που έχουν.
Παράλληλα, τα βαρύτερα φορτηγά και λεωφορεία επιτρέπεται να κυκλοφορούν στο μεγάλο δακτύλιο, ακόμη και αν είναι ηλικίας 20+ ετών, καθιστώντας επείγουσα την αναμόρφωση των κανόνων του πράσινου δακτυλίου.
Καταλήγοντας, με βάση εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, πάνω από 400.000 άτομα πεθαίνουν πρόωρα κάθε χρόνο στην ΕΕ λόγω της μόλυνσης του αέρα από μικροσωματίδια, εκ των οποίων πλέον των 11.000 στην Ελλάδα.